Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)Duarte Ferrari, HenriqueRibeiro, Carmen2021-11-102021-11-102019-11-25http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5642However the uncountable advantages that the earth construction may provide even in current times, it is undeniable the condition of an historical lost of the traditional and popular building pieces of knowledge of the societies that made use of it, not only due to economical and social reasons, but as well as political and cultural too. Taking this in consideration, of a conditioning of those architectonic practices under the most diverse elements of reality, the practical viability of an actual adoption of the earth as a building material in informal and vulnerable contexts, will only be possible through a scientific approach that is capable of answering those multiples circumstances whilst motivating the participants in a state and perspective of self-determination and of overcoming any sort of limitations. Aiming at focusing the social and political potential that the participative and interested learning of this technology as an organized collective may promote, in this work we will have as an objective the demonstration, using of theoretical and practical studies and based in the analyses of a particular situation, that the rescue and resignification of the earth as a building medium from an historical contextualization executed by the group members is capable of contributing, evidencing and positioning this theme under a different perspective. The analyses performed made possible to assert that eventual conflictive relations that, in different perspectives and pedagogical dynamics would limit an actual appropriation of a building knowledge through a collective process, may result in itself in a potential catalyzer of transformation, from the dialogue of the differences and assuming a political position in the learning process and of self affirmation for a new society.A pesar de las innumerables ventajas que la construcción con tierra puede proporcionar para estos nuevos tiempos, queda latente la situación de pérdida histórica de las tradiciones populares y constructivas de las sociedades que hicieron uso de ese conocimiento, no sólo en razón de cuestiones económicas y sociales, sino también políticas y culturales. Bajo esa perspectiva, un acondicionamiento de esa práctica arquitectónica por las más diversas esferas de la realidad, la viabilidad práctica en adoptar la tierra como material constructivo en escenarios de informalidad y vulnerabilidad social sólo será posible a través de un abordaje científico/ práctico, capaz de atender esas múltiples circunstancias y motivar a los participantes para superar el estado de desinformación. Con el objetivo de evidenciar el potencial sociopolítico que el aprendizaje de la construcción con tierra puede proporcionar, en este trabajo buscaremos demostrar, a través del análisis de casos particulares y estudios teóricos y prácticos, que el rescate de la construcción con tierra como recurso constructivo a partir de una contextualización histórica y cultural por los participantes, es capaz de contribuir a aclarar y posicionar este tema desde otra perspectiva. A partir de los análisis realizados, es posible afirmar que las relaciones conflictivas, que en otra perspectiva y dinámica pedagógica podrían limitar la real apropiación de un conocimiento que se adquiere en estos procesos colectivos, pueden volverse un potencial catalizador de transformación, con el diálogo de las diferencias y asumiendo una posición política en el proceso de aprendizaje integral y de autoafirmación de una nueva sociedad.application/pdfspaAcceso abiertoearth constructionconstrucción con tierraworkshoptalleres pedagógicosrammed-earthtapia pisadacob wallbaharequesocial emancipationemancipación socialpolitical aspectaspecto políticoThe transformation’s potential and the earth construction’s promotion in vulnerable societiesEl potencial de transformación y la promoción de la construcción con tierra para poblaciones vulnerablesArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2