2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11046Introduction: The purpose of this review paper is to report on the most representative models of argumentation used in the field of science education, as well as a description of their scope and contributions in the last two decades. Methodology: The research is based on a qualitative exploratory study with selection and categorization of research studies aimed at secondary science education and higher education teachers’ training using five databases to search for information. Following the approaches defined by the PRISMA methodology as well as inclusion and exclusion criteria, a systematic review of the selected documents is carried out. Results and Discussion: Supported on these criteria, the discussion drives coherently to the predominant argumentation models in science education and their scope for teaching proposals in future research studies. Conclusions: The paper points at some trends towards the exploration of argumentation models other than Toulmin’s, which continues being predominant nowadays, closer to language contemporary text and discourse analysis models.Introducción: Este artículo de revisión tiene como propósito reportar los modelos de argumentación más representativos empleados en el campo de la enseñanza de las ciencias, así como una descripción de sus alcances y contribuciones en este campo en las últimas dos décadas. Metodología: La investigación se basó en un estudio exploratorio de corte cualitativo en el que se seleccionaron y categorizaron investigaciones dirigidas a la formación escolar y de profesores en formación empleando cinco bases de datos para la búsqueda de información. Siguiendo los planteamientos definidos por la metodología PRISMA (preferred reporting items for systematic review and meta-analysis), así como criterios de inclusión y exclusión, se realiza una revisión sistemática de los documentos seleccionados. Resultados y Discusión: A partir de ello, se traza una discusión sobre los modelos de argumentación predominantes en la formación en ciencias y se precisa el alcance de estas propuestas didácticas para investigaciones futuras. Conclusiones: Se evidencian algunas tendencias hacia la exploración de otros modelos argumentativos diferentes del modelo estructural de Toulmin, que continúa predominando actualmente, acercándose a modelos de análisis textual y discursivo, más contemporáneos desde el estudio del lenguaje.application/pdfCopyright (c) 2022 Lida Milena Alvarez Garcia, Álvaro García Martínezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0Argumentacióneducación en cienciaenseñanza de las cienciasesquema de argumentaciónrevisión sistemáticaArgumentationscience educationscience teachingargument schemesystematic reviewModels Implemented in Science Teaching: A Systematic Review: Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemáticaModelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática: Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Reviewinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2