2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10622In addition to its strategic role as a collective transport infrastructure, a bus station is loaded with centrality. It is indeed, since it fosters an efficient symbiosis of a broad articulation of entities, mechanisms and actions. Beyond that, in which technicians and politicians see a mere infrastructural solution, a bus terminal is discovered as a hypersocialized place, framework of a multiple activity in which the bifurcated and contradictory condition of urban life becomes tangible, but also its integrator capacity. All these virtues as a pole of social activity are recognized on the observation of the ordinary life of the Ziguinchor bus station, the most important city of the Casamance, Senegal.Además de su papel estratégico como infraestructura de transporte colectivo, una estación de autobuses está cargada de centralidad. Lo está, puesto que propicia una simbiosis eficiente de una amplia articulación de entidades, mecanismos y acciones. Más allá de aquello en lo que técnicos y políticos ven una mera solución infraestructural, una terminal de autobuses se descubre como lugar hipersocializado, marco de una actividad múltiple en que se hace tangible la condición bifurcada y contradictoria de la vida urbana, aunque también su capacidad integradora. Todas esas virtudes como polo de actividad social aparecen reconocidas en la observación de la vida ordinaria de la gare routière1 de Ziguinchor, la ciudad más importante de la Casamance, Senegal.application/pdfhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0SenegalZiguinchorestación de autobusesinfraestructuracentralidad urbanaSenegalZiguinchorbus stationinfrastructureurban centralityInfrastructures and urban centrality in africa A bus terminal in Ziguinchor (Lower Casamance, SenegalInfraestructuras y centralidad urbana en áfrica Una terminal de autobuses en Ziguinchor (Baja Casamance, Senegal)info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2