2024-10-102024-10-10https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10802In depth, this paper reports a proposal to build students politically aware and ethically sensitive, through a model (set in the title “Crystals of time”) for a thought that eludes the straitjacket of linearity: it is a mode of focalisation that is particularly called ´post-’. The author privileges the concept of focalisation as the most important in postcolonial narratology and leads the readers to explore how, by understanding both present and absent focalisation, it is possible to discover new imaginative and enriching visions, into a context of an intimate and empathic relationship between an interactive Reading and an interactive reader. The author also looks at the concepts of “gaze” and “iconicity”.En profundidad, este trabajo presenta una propuesta para formar estudiantes políticamente conscientes y éticamente sensibles, a través de un modelo (establecido en el título “Cristales de tiempo”) para un pensamiento que eluda la camisa de fuerza de la linealidad: es un modo de focalización que es particularmente llamado ‘post-’. La autora privilegia el concepto de focalización como el más importante en la narratología poscolonial y conduce a los lectores a explorar cómo, mediante la comprensión de la focalización presente y focalización ausente, es posible descubrir nuevas visiones imaginativas y enriquecedoras, en un contexto de una relación íntima y empática entre una lectura interactiva y un lector interactivo. La autora también analiza los conceptos de “mirada” e “iconicidad”.application/pdfhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0Post-narratología poscoloniallectura interactivalectores interactivosobservadormemoriasparticipación experiencialfocalización presentefocalización ausenteinterpretaci´ónrepresentaciónPost-postcolonial narratologyinteractive readinginteractive readersviewermemoriesexperiential participationpresent focalisationabsent focalisationinterpretationrepresentationIn the Absence of PostEn ausencia de Postinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2