Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Falk de Losada, MaryPreciado Ramos, Erika2023-06-152023-06-152018-02-04http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8060The aim of this research was to contribute to the characterization of the geometrical thinking of math olympiad students and regular school students, recognizing their ability of analysis and geometric visualization, observing their skills and dynamics when they used auxiliary constructions in geometric problems solving.El objetivo de este trabajo fue aportar a la caracterización del pensamiento geométrico de estudiantes de olimpiadas y de un aula común, con el reconocimiento de la capacidad de análisis y visualización geométrica, al observar sus destrezas y dinámicas cuando utilizan construcciones auxiliares en la solución de problemas geométricos.spaAcceso abiertoMatemáticas - Enseñanza510las construcciones auxiliares en la resolución de problemas geométricosTesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)Math - Teachinginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Arcavi, A. Educational Studies in Mathematics (2003) 52: 215. https://doi.org/10.1023/A:1024312321077.Bell, E (1965). Men of Mathematics: The Lives and Achievements of the Great Mathematicians from Zeno to Poincaré. N.Y. Simon & Schuster. 1965.Bell, F. 1978. Teaching and learning Mathematics (in secondary schools).Bogomolny, A. Geometric construction with the compass alone from Interactive Mathematics Miscellany and Puzzles http://www.cut-the-knot.org/do_you_know/compass.shtml#, consultado el 02 de noviembre de 2017.Camargo, L. (2010). Descripción y análisis de un caso de enseñanza y aprendizaje de la demostración en una comunidad de práctica de futuros profesores de matemáticas de educación secundaria. Disertación doctoral. España: Universidad de Valencia.Cantoral, R. y Montiel, G. (2001). Funciones: Visualización y pensamiento matemático. México: Prentice Hall.Chang, HY. & Tzeng, (2017). Investigating Taiwanese Students‘ Visualization Competence of Matter at the Particulate Level. International Journal of Science and Mathematics Education. Pp. 1-20. doi.10.1007/s10763-017-9834-2.Clark, P. (2005). The emergence of a classroom community of practice in a mathematical structures course. Doctoral Dissertation. Department of Philosophy, Arizona State University.De Guzmán, M. (1996). El rincón de la pizarra. Pirámide, Madrid.Duval, R. (1999). Semiosis y pensamiento humano. Cali (Colombia): Universidad del Valle.instname:Universidad Antonio Nariñoreponame:Repositorio Institucional UANrepourl:https://repositorio.uan.edu.co/