Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)Saldarriaga Perez, Jorge EduardoMolina Parra, Jhoana EdilsaVelásquez Espinal, Airam2021-03-012021-03-012020-11-27http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2051PropiaThe main objective of the research was to recognize the different types of cyberbullying that occur through the use of information and communication technologies and how they can affect young women who practice modeling from the perspective of gender violence; The research question is the following, What are the psychosocial effects of cyberbullying in young women who practice modeling? The exploration was developed through a qualitative method, based on a descriptive scope; in addition, two instruments are designed and applied. A semi-structured interview with 21 questions, directed at 3 women who practice modeling and a structured interview with 7 questions directed at the 3 study subjects, with the participation of 1 lawyer and 1 psychologist. In summary, the result was little knowledge on the part of the study subjects regarding the phenomenon and its types; on the other hand, an emotional impact is exposed within the personal, family and social sphere of the victims and the perception that the victim has of the profile of the perpetrator, where emotional voids, insecurity, lack of education and interpersonal conflicts prevail.La investigación tuvo como objetivo principal reconocer los diferentes tipos de ciberacoso que se dan mediante el uso de las tecnologías de la información y la comunicación y cómo pueden llegar a afectar a las mujeres jóvenes que ejercen el modelaje desde la perspectiva de violencia de género; la pregunta de investigación es la siguiente, ¿Cuáles son las afectaciones psicosociofamiliares del ciberacoso en mujeres jóvenes que ejercen el modelaje? La exploración fue desarrollada a través de un método cualitativo, tomando como base un alcance descriptivo; además, se diseñan y aplican dos instrumentos. Una entrevista semiestructurada con 21 preguntas, dirigidas a 3 mujeres que ejercen el modelaje y una entrevista estructurada con 7 preguntas orientadas a los 3 sujetos de estudio, contando con la participación de 1 abogado y 1 psicóloga. En síntesis, se obtuvo como resultado un escaso conocimiento por parte de los sujetos de estudio frente al fenómeno y sus tipos; por otro lado se expone un impacto emocional dentro de la esfera personal, familiar y social de las víctimas y la percepción que la víctima tiene del perfil del victimario, donde prevalecen los vacíos emocionales, la inseguridad, la falta de educación y los conflictos interpersonales.spaAcceso abiertoViolencia basada en generoCiberacosoModelaje150Ciberacoso como forma de violencia basada en géneroTrabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)Psicologíagender-based violencemodelingcyberbullyinginfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Abero, L., Berardi, L., Capocasale, A., García Montejo, S., & Rojas Soriano, R. (2015). Investigación Educativa: Abriendo puertas al conocimiento. CLACSO.ABUÍN-VENCES, N., MAESTRO-ESPÍNOLA, L., & CORDÓN-BENITO, D. (2019). 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